Monday, January 1, 2007

אולמרט נתן, אולמרט לקח

הבעייה האמיתית עם אולמרט היא לא מה הוא קיבל (אם קיבל) מבעלי ההון, אלא מה הוא נתן להם בתמורה. והוא נתן להם הרבה

סערה בכוס מלח

הצעד הראשון שעשה אולמרט מיד לאחר הבחירות האחרונות, כשעדיין שימש רק בתפקיד מ"מ רה"מ, היה אישור עסקת המלח. העסקה הזו היתה אמורה להעשיר את משפחת דנקנר בעשרות מיליוני דולרים, על-חשבון הציבור הרחב.
אולמרט חתם על האישור, למרות שמני מזוז אסר עליו לעשות כן, מאחר שאולמרט החזיק אז בתפקיד כפול: הן שר האוצר, והן יו"ר מנהל מקרקעי ישראל. כמה שעות לאחר שחתם, משך אולמרט את חתימתו, והגדיר אותה כ"אי הבנה".

פלאפון, קולה וקוטג' 5%

בזמן כהונתו כשר התקשורת אולמרט הקטין את ההוזלה בדמי הקישוריות, בניגוד לעמדת אנשי המקצוע במשרדו, וכך איפשר לחברות הסלולר להגדיל את רווחי העתק שהן גורפות על חשבון כולנו.
בזמן כהונתו כשר התמ"ת ב-2004 אישר אולמרט מענק של 70 מיליון ש"ח למפעל של קוקה קולה. הפקידות הבכירה במשרד האוצר התנגדה למהלך. גם היועץ המשפטי לממשלה דאז, אליקים רובינשטיין, התערב, וקבע שאין היגיון כלכלי במענק, ושהמענק אינו עומד בדרישות החוק לעידוד השקעות הון. אולמרט תקף את היועץ, ואמר עליו ש"הוא מבין בכלכלה פחות מכתב כלכלי".
אולמרט גם ניסה לסרס את חוק סימון המחירים. באותה הזדמנות הוא גם קיצץ את תקציב המועצה לצרכנות ומינה מינויים פוליטיים לדירקטוריון שלה, ובכך גרם למנכ"לית המצטיינת של המועצה, גלית אבישי, להתפטר – ולא טרח למנות לה מחליף במשך שנה. זה המקום להסביר, ש"צרכנות" ו"סימון מחירים" זה לא רק גבינת קוטג' מקולקלת. ההכנסות של רשתות המזון הן עצומות, ושיתוק המועצה לצרכנות או ביטול חוק סימון המחירים פירושם מתן אפשרות לבעלי הרשתות הגדולות לגרוף הון עתק ללא תחרות אמיתית מצד הרשתות הקטנות והזולות יותר.

קצת חמלה חברתית

חוק התניית מענקים קובע, שמפעלים שלא עומדים בתנאי סף סביבתיים, או שלא עומדים בחוק שכר מינימום, לא יקבלו מענקי עידוד מהמדינה. אולמרט התנגד לחוק ואף עשה הכל כדי לקבור אותו, וגם לאחר שהחוק התקבל הוא לא בוצע בפועל במשך זמן רב.

רשיון לגנוב

אולמרט ניסה לאחרונה לשנות את חוק חובת המכרזים, כך שיינתן פטור אוטומטי ממכרז ל-90% מההתקשרויות של המדינה עם ספקים פרטיים (הח"כים ארדן ויחימוביץ' הגישו הצעת חוק, שהגנה על חוק המכרזים).

צד א', להלן "המשחד"
אורי אורבך כתב פעם, שבתי המשפט בארץ מחכים שיראו להם הסכם בנוסח: "צד א', להלן המשחד, מעביר לצד ב', להלן המשוחד", וגו'. הסכם כזה אין ולא יהיה, כמובן. השאלה מה אולמרט קיבל, אם קיבל, מבעלי ההון היא שאלה ליועץ המשפטי לממשלה. מבחינת האזרח הקטן, השאלה הזו היא משנית. הבעייה האמיתית היא במה שאולמרט נתן לבעלי ההון. ובשביל זה לא צריך בכלל חקירה של מבקר המדינה.

הון-שלטון-עיתון: אולמרט והתקשורת הישראלית.

"מדינת החברה לישראל": כתבה על האחים עופר.